Feldenkrais-asema


 

Feldenkrais-asema
Fysio Kikka Salmi - Zürcher

Arkisto


Feldenkrais-asema 10 vuotta

Minä, Kikka, 20 vuotta Feldenkrais®-opettajana


Miten Feldenkrais®-ryhmätunti eroaa muiden liikuntamuotojen tunneista?

Kaikenlaisella liikkumisella on tärkeä osa aivojen toimintojen ylläpitämisessä, samoin yllätyksillä ja kaikella ennakoimattomalla. Tämä ei kuitenkaan riitä.

Tarvitaan haasteita ajan ja tilan suhteen. Ihmiselle on annettava mahdollisuus löytää itse ratkaisu kuinka tehdä annettu liike ajallisesti ja tilallisesti kussakin ”juuri nyt” -hetkessä mahdollisimman optimaalisesti, omalla rytmillä. Tämä pitää aivot liikkuvina. Liikkuvat aivot ovat Feldenkraismenetelmän tavoite.

Feldenkrais-ryhmätunnilla ei ole "esivoimistelijaa", jota osanottajat pyrkivät matkimaan sen mukaan mitä näkevät, vaan he tekevät liikkeen kuulemansa mukaan. Ohjaaja toistaa tehtävän hyvin selkeästi monia kertoja sekä auttaa kysymyksillään osanottajia tulemaan tietoisemmaksi tekemisistään. Näiden kysymyksien avulla oppilas etsii itse ratkaisuja ja vastauksia, kuinka tehdä liike helpommin, kevyemmin, vähemmällä voimalla, kauniimmin.

Alun epävarmuus, virheiden tekeminen ja erilaiset kokeilut ja yllätykset auttavat onnistumaan. Kuinka onnistuminen ja yllätys vaikuttavat minuun ja mitä siitä seuraa?

Tervetuloa kokemaan Feldenkrais-aseman 10-vuotisjuhlan ryhmätunneille juhlahintaan 10€ / tunti. Jokaisen tunnin jälkeen avoin keskustelu.

Keskiviikko 1.3. Torstai 2.3. Perjantai 3.3. Lauantai 4.3.
8.00 Kikka 10.30 Marie 10.30 Marie 10.30 Kikka
17.30 Marie 17.30 Kikka 20.00 Kikka

Ilmoittautumiset tunneille suoraan tunnin ohjaajalle:

Kikka Salmi: 050 441 6756 / kikka.salmi (a) feldenkrais.fi
Marie Körkkö: 040 832 8519 / marie.korkko (a) feldenkrais.fi




KAIKILLE AVOIN

Feldenkrais-viikonloppu 10. - 11.9.2016

la 13 – n. 18,  su 10-15.00


paikka: Studio Yama
Aleksanterin Teatteri, 4. kerros
Bulevardi 27
sisäänkäynti pikkuovesta
(bussit 14 / 18 / 17, raitovaunut 3 / 6)


opettaja
François Combeau, Pariisi

teema
The feet, the dynamic support of action

opetuskieli: englanti



kurssin hinta: € 170,-



ilmoittautumiset ja tiedustelut:
kikka.salmi@feldenkrais.fi


tilinumero: FI72 4055 4020 0427 17
Viesti: FC 2016



Tervetuloa




Osanottajamäärä on rajoitettu, paikat täytetään
ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on pätevä
heti, kun kurssimaksu on maksettu. Maksamatta jättäminen ei ole peruutus.


Järjestäjä: Feldenkrais-asema Helsinki

Feeling stable bearings means being at home everywhere.

When man found true verticality, his field of observation and action expanded considerably. Through the feet, which root him, he is in constant touch with the inexpendable energy of the ground. The feet are also the meeting point between the horizontality of the ground and the verticality of the body.

Above the ankle there are over fifty joints that contribute to human balance. Any imbalance is bound to lead to compensatory use of the muscles in order to hold up the skeleton, thereby reducing its capacity to move.

The bearings are the dynamic expression of two equal opposite forces : weight (in conjunction with gravity) and the reverse force of whatever touches the ground (theory of bi-verticalism). The bearings of man are not only physical but mental. The mind can add to or reduce the effect of gravity.

Through awareness situations and the exploration of movements, it is proposed to :
- develop the many sensors in the feet, for more functional management of balance (standing up, walking, singing, dancing, skiing, etc.).
- Discover the amazing links between the bearings of the feet on the ground and breathing, seeing, vocal expression and more generally, our physical and mental attitude to action and our surroundings.
- Refine differentiation between the various parts of the foot, ankle and toes, leading to full sensori-motor capacity of the feet to adapt to differences in terrain and situations.

This work will also constitute a dialogue with the upper layers of the brain, since the feet are highly represented in the motor cortex.


François Combeau

As teacher/practitioner of the Feldenkrais Method® for 30 years, Francois Combeau has a wide range of teaching experience of ATM® lessons, including weekly classes, theme series, and numerous seminars in Paris, throughout Europe and in Detroit (Michigan), for professionals in the fields of the arts, athletics and health.
He also works with individuals helping them to develop a fuller quality of life – physically, mentally and emotionally.
As an experienced Assistant-trainer and than Trainer, he has been involved in many training in Europe, in Paris with Myriam Pfeffer, in Liege, Belgium with Yvan Joly, in Bad Windshiem, Germany with Mark Reese, and in the U.S. with Anat Baniel. These trainers have in many ways been his mentors. Francois has taught advanced training in France, Sweden, Switzerland, Germany and the U.S. He has also the desire to share the experience he developed teaching for 10 years in small continuity educational training’s, creating avery interactive, precise and supportive way of working with students.

Lisää Francois Combeausta www.feldenkrais-au-present.com
                www.feldenkraisasema.fi



Kurssin peruutusehdot:
jos peruutus tapahtuu myöhemmin kuin 14 päivää ennen kurssin alkua hyvitetään puolet kurssimaksusta takaisin, tapahtuuko peruutus myöhemmin kuin 10 päivää ennen kurssin alkua, kurssimaksua ei hyvitetä takaisin.  Maksamatta jättäminen ei ole peruutus.
Sairaustapauksessa kurssimaksu hyvitetään lääkärintodistusta vastaan.
Sijaisen lähettäminen on mahdollista.

Kurssilla on omavastuu.

Lisätiedot kurssista: Kikka Salmi, 050 441 6756 / kikka.salmi@feldenkrais.fi


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Feldenkrais-viikonloppu 1
2. - 13.9.2015
la 13 – n. 18.00,  su 10-15.00 

Paikka:
Studio Yama 
Aleksanterin Teatteri, 4. kerros 
Bulevardi 27 
sisäänkäynti pikkuovesta 
(bussit 14 / 18 / 17, raitovaunut 3 / 6) 
opettaja
François Combeau, Pariisi 
teema

The Joints in the Arm: Freedom, Mobility, Neutrality


opetuskieli: englanti 
kurssin hinta: € 170,- 
ilmoittautumiset ja tiedustelut: 
kikka.salmi (a) feldenkrais.fi
tilinumero: FI72 4055 4020 0427 17 
Viesti: FC 2015 
Tervetuloa

The Joints in the Arm (Shoulder, Elbow and Wrist) Freedom, Mobility, Neutrality

The human being’s skeleton, as well as the brain, are conceived and organized for movement, whether this involves the handling of a dynamic equilibrium, displacements and spatial orientation, the use of the arms and hands to take, receive, and act, the mobility of the neck to allow the sense organs to move, or the fluidity of opening the mouth.

If the bones determine the solidity of the skeleton, the joints, through their configuration and degree of mobility, define the “potential for movement” in three dimensions. They also permit a better distribution of effort and the gearing down of force (like pulleys in a mechanical system).

Habits and traumatisms, along with the tendency to isolate the different parts of the skeleton in their functioning, have reduced the mobility of these joints and thus limited our movements, often increasing the effort needed to act while reducing comfort, fluidity, and efficiency.

Free, Fluid and efficient Shoulders:

Through its structure, this joint, which connects the arm and the rib cage, permits the arm to move in all spatial directions. Its freedom determines the ease and fluidity of arm and hand movements, as well as those of the fingers, whether for holding or displacing objects, the efficiency of the gesture in certain sports, the quality of drawing, the fluidity of playing a musical instrument, and so on. The relaxation of this joint also facilitates easier, more comfortable breathing.

Supple and functional Elbows

The elbow is a connecting joint. Its mobility and slacking can not be developed by will. It is the result of a dynamic and functional balance in between all the arm joints.

Therefore it is necessary to organize in a homogenous and functional way the bending of joints in the arm when using them.

Articulated Hands

The mobility of the fingers and their differentiation from one another make our hands instruments of communication and action. Whether for touching, writing, drawing, or playing an instrument, our hands are a veritable medium of expression for our intelligence and sensibility. We shall discover the chain of integration linking each finger to the spinal column, mobilize their joints, and explore the different qualities of a precise, sensitive touch.


-----------------------------------------------------------
 
Osanottajamäärä on rajoitettu, paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Ilmoittautuminen on pätevä heti, kun kurssimaksu on maksettu. 
Maksamatta jättäminen ei ole peruutus.
Kurssin peruutusehdot
Jos peruutus tapahtuu 10 päivää ennen kurssin alkua hyvitetään puolet
kurssimaksusta takaisin, tapahtuuko peruutus myöhemmin kuin 10 päivää
ennen kurssin alkua kurssimaksua ei hyvitetä takaisin,
sijaisen lähettäminen on mahdollista.

Kurssilla on omavastuu
Lisätiedot kurssista: Kikka Salmi, 050 441 6756 / kikka.salmi (a) feldenkrais.fi





**************************************************************



KAIKILLE AVOIN


Feldenkrais-viikonloppu 13. - 14.9.2014


la 13 -17.30, su 10-15.00

Paikka: Studio Yama

Aleksanterin Teatteri, 4. kerros
Bulevardi 27
sisäänkäynti pikkuovesta
(bussit 14 / 18 / 17, raitovaunut 3 / 6)


OPETTAJA

François Combeau, Pariisi

TEEMA

A spine that breathes, sings and dances

Opetuskieli: englanti

Kurssin hinta: € 170

Ilmoittautumiset ja tiedustelut:
kikka.salmi ät feldenkrais.fi tai kikka.salmi ät gmail.com

+ 358 50 441 67 56

Osanottajamäärä on rajoitettu, paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on pätevä heti, kun kurssimaksu on maksettu.

Tilinumero: FI72 4055 4020 0427 17
Viesti: FC 2014



François Combeau

As teacher/practitioner of the Feldenkrais Method® for 30 years, Francois Combeau has a wide range of teaching experience of ATM® lessons, including weekly classes, theme series, and numerous seminars in Paris, throughout Europe and in Detroit (Michigan), for professionals in the fields of the arts, athletics and health.

He also works with individuals helping them to develop a fuller quality of life – physically, mentally and emotionally.

As an experienced Assistant-trainer and then Trainer, he has been involved in many training in Europe, in Paris with Myriam Pfeffer, in Liege, Belgium with Yvan Joly, in Bad Windshiem, Germany with Mark Reese, and in the U.S. with Anat Baniel. These trainers have in many ways been his mentors. Francois has taught advanced training in France, Sweden, Switzerland, Germany and the U.S. He has also the desire to share the experience he developed teaching for 10 years in small continuity educational training’s, creating a very interactive, precise and supportive way of working with students.

Lisää Francois Combeausta http://www.feldenkrais-au-present.com
http://www.feldenkraisasema.fi

A spine that breathes, sings and dances


The mainbeam of our body architecture, the pathway linking the energy of the sky and earth, the transmission point between the head and the pelvis, the brain and outlying parts of the body, the insertion site of the main muscle groups controlling body balance, the vehicle of voice resonance and the axis of our expressive gestures, the spine is without question our tree of life.

Many of our back problems such as aches, stiffness, poor posture, and reduced mobility are merely the outcome of the way we learnt how to move and of the limitations arising from the past, traumas or an accident. Each student will explore functional movements, some unusual but always performed within his capability, simply by being curious and attentive. He will therefore:

- Re-learn how to have a mobile spine in action and to improve its flexibility when bending, stretching and twisting.
- Develop a richer and differentiated image of this articulated chain.
- Allowing it to participate in a more functional manner in the organization and unfolding of pelvis, arm, leg and head movements. Walking, climbing stairs, carrying, playing an instrument, speaking, singing, doing, being will become lighter, easy and expressive.
- Free the lower back and the posterior pillars of the diaphragm, thereby facilitating and amplifying breathing in the back, ribs and abdominal regions.
- Recover vitality, sensitivity, awareness and full freedom to act, create and live on a lighter note and more comfortably every day. With constantly renewed curiosity and creative attention to his own way of proceeding, each student will feel movement become easier, greater freedom in day-to-day activities and a true and open relationship with the outside world.


ILMOITTAUTUMISLOMAKE



FELDENKRAISVIIKONLOPPU FRANÇOIS COMBEAU 13. - 14.9.2014

Nimi ………………………………………………………………………...

Puhelinnumero ………………………………………………………………

Sähköpostiosoite ….........................................................................................


Päiväys …........................................................................................................


Peruutusehdot:


jos peruutus tapahtuu 2 viikkoa ennen kurssin alkua hyvitetään puolet kurssimaksusta takaisin

tapahtuuko peruutus myöhemmin kuin 2 viikkoa ennen kurssin alkua kurssimaksua ei hyvitetä takaisin.
Sijaisen lähettäminen on mahdollista.

Kurssilla on omavastuu

Palautusosoite:

Kikka Salmi, Feldenkrais-asema, Töölönkatu 11 A, 00100 HKI

kikka.salmi ät feldenkrais.fi
kikka.salmi ät gmail.com

Rakennuksen historiasta:

Aleksanterin teatterin rakennus valmistui vuonna 1879 ja siirtyi Kansallisoopperalta Helsingin kulttuuriasiainkeskuksen ylläpitämäksi vierailuteatteriksi vuonna 1993.

Helsingin Venäläinen teatteri toimi aluksi vuosina 1868 - 1875 Engelin suunnittelemassa Arkadiateatterissa (ei säilynyt). Tänne saapui Pietarista pieniä seurueita esittämään näytelmiä ja operetteja vuosina 1868-1875. Venäläisen teatterin uusi rakennus valmistui lokakuussa 1879 Bulevardille Adlerbergin aloitteesta. Arkkitehti oli Viaporin Insinöörihallituksen esimies Pjotr Benard. Näyttämötekniikka tilattiin Pietarista ja lavasteet Berliinistä. Uusi rakennus nimettiin keisari Aleksanteri II:n mukaan. Hän oli myöntänyt runsaasti varoja rakennustöihin Venäjän valtionkassasta. Teatterin virallinen nimi oli Helsingin Venäläinen valtiollinen Aleksanterin teatteri (Gelsingforsski Russki kazjonnyi Aleksandrovski teatr).

Lisää: http://www.aleksanterinteatteri.fi/historia

 







 
 

KUN TIEDÄT MITÄ TEET,

VOIT TEHDÄ MITÄ HALUAT

Moshe Feldenkrais